Mierniki, na podstawie których oceniane są procesy. Mogą mieć cechy miary bez inwersji lub miary z inwersją. Mierniki bez inwersji to takie, w których wyższemu poziomowi jakości odpowiadają większe wartości pomiarów. Przykładem miernika bez inwersji jest wartość brutto sprzedaży na jednego zatrudnionego. Im wyższa wartość takiego miernika, tym lepiej z punktu widzenia organizacji.
Z drugiej strony, przykładem miernika z inwersją jest miernik ppm – w jego przypadku im wyższa wartość, tym gorzej, gdyż oznacza to, że organizacja wytwarza więcej wyrobów niezgodnych.
W programie proRATE mierniki bez inwersji nazywane są miernikami górnymi, natomiast mierniki z inwersją nazywane są miernikiem dolnym. Innymi słowy, miernik górny to taki, w przypadku którego wzrost wartości jest zjawiskiem pozytywnym. Natomiast miernik dolny to taki, w przypadku którego wzrost wartości jest zjawiskiem negatywnym.
Przykłady mierników górnych:
- przychody ze sprzedaży
- zysk na 1 zatrudnionego
- średni czas między awariami
Przykłady mierników dolnych:
- udział opóźnionych dostaw
- ppm
- procent braków wewnętrznych
Ta sama zależność dotyczy trendów w obu typach mierników. W przypadku mierników górnych trend rosnący traktuje się jako pozytywny (czyli na przykład rosnąca wartość sprzedaży). W przypadku mierników dolnych pozytywny jest trend malejący (czyli na przykład malejąca wartość ppm).
Copyright © Grupa Doradztwa Kreatywnego PRONOST Sp. z o.o.